Accessibility

 

Send to friend   FacebookShare

 

משהו שמאוד מרגש אותי בפרשה זה הפסוק: "וְאִם-נֶדֶר אוֹ נְדָבָה, זֶבַח קָרְבָּנוֹ--בְּיוֹם הַקְרִיבוֹ אֶת-זִבְחוֹ, יֵאָכֵל; וּמִמָּחֳרָת, וְהַנּוֹתָר מִמֶּנּוּ יֵאָכֵל". בפסוק מופיע דין זמן האכילה של קרבנות נדר וקרבנות נדבה. ההבדל ביניהם הוא תהומי לדעת חלק מהאנשים, כך מסביר זאת הרמב"ם (הלכות מעשה הקרבנות, יד):
"אי זה הוא נדר ואיזו היא נדבה? האומר: הרי עלי עולה או הרי עלי שלמים (- ולא ייחד לכך בהמה מסויימת) או הרי עלי מנחה... זהו הנדר. אבל האומר: הרי בהמה זו או דמי בהמה זו עולה או שלמים, או הרי העשרון הזה מנחה - הרי זו נדבה.
מה בין נדרים לנדבות? שהנודר אם הפריש קרבנו ואבד או נגנב - חיב באחריותו, עד שיקריב כמו שנדר. והמתנדב ואמר: "זו" - אם מת או נגנב אינו חיב באחריותו." (ויעוין בתלמוד הבבלי, מסכת מגילה ח א)
בהחלט יש הבדל משמעותי בין קרבן שהתחייבתי להביא ואם קורה לו משהו אני חייב להביא אחד אחר גם אם ל100 הבאים יקרה רע. לבין קרבן שאם קרה לו משהו אני פטור. אבל התורה, כשהיא לא מבדילה ביניהם, לענ"ד מעבירה פה מסר שכל עוד הבאתי את אותו קרבן נדבה - הוא בדיוק כמו קרבן נדר.

 

אם שאלתם את עצמכם למה שבת הגדול ולא שבת הגדולה, אז התשובות שמצאתי מתייחסות לנס הגדול, ליום השבת הגדול, לגדול שבקהילה שדורש (וישנן אגדות על הדרשה של שבת הגדול שהייתה ארוכה מאוד). עוד בנושא אפשר למצוא במאמר הזה.
נזכיר שבשנה שעברה, למדנו את הפירוש על: "וּפָשַׁט, אֶת-בְּגָדָיו, וְלָבַשׁ, בְּגָדִים אֲחֵרִים" בגדים שבישל בהם קדרה לרבו אל ימזוג בהם כוס לרבו ודרך הארץ שבדבר. סוגיות הלכתיות דורשות את הפסוק ואוסרות למשל להשתמש בבגד ששפכו בו את הדשן לבגד שהרימו בו את הדשן (הפוך מהפסוק) אלא אם כן זה היום האחרון בכהונתו של הכהן ואחר כך הבגדים יעברו אליו.

 

עד כמה שידוע לי מדובר על מנחת החינוך שהכהנים היו מקריבים בפעם הראשונה שהיו עובדים בבית המקדש ושכהן גדול היה מקריב כל בוקר. המשמעות של האיסור לאכול אותה מסמל בעיניי את הפשע בלנצל עובדים צעירים. חשוב מכך? למה באמת לא אוכלים מאותה מנחה של הכהן? התחלתי להכין את דבר התורה ביום חמישי בבוקר. חשבתי על כמה דברים שיכולים להיות אנקדוטות גרידא (מבחינתי) ותו לא, לא היה לי משהו שיתפוס את המקום של הפרשנון, קורה בפרשת צו – בשנה שעברה בשבת בר המצווה שלי שלחתי באיחור, השבת לא רציתי כי זה נראה כמו מזל רע. אני רוצה לנצל את הבמה כדי להגיד – היי, זה לא תופס את העיניים אבל זה גם משהו זה מה שיש לי להגיד על כל ספר ויקרא. עוד חידה ששאלו אותי היום זה למה משה בימי המילואים ע"פ רש"י הוא בלי בגדי כהונה.
נפגש בדבר התורה של פסח שיגיע בשבוע הבא. שבת שלום! 

 

נשלח באמצעות smoove פלטפורמת שיווק מבית V.I.Plus